Pink tax: Mají ženy dražší život?

13.03.2021

Marťa

Krásný den, milí čtenáři. Všimli jste si někdy, že výrobky určené pro ženskou polovinu lidstva občas z nepochopitelných důvodů stojí víc peněz? Nebo že stejné nebo dokonce méně náročné služby jsou dvakrát dražší? Tak přesně o tom si budeme dnes v krátkém článku povídat.

Dnes vás zdravím výjimečně až o víkendu, tenhle týden byl trochu náročný a uběhl hrozně rychle. V pondělí jsme měli Mezinárodní den žen (jo, vím, že to připomínám trochu s křížkem po funuse), a tak jsem si říkala, že by nějaké emancipované téma nebylo od věci. 😊

Tentokrát společně otevřeme problematiku pink tax, neboli růžové daně. Velmi zjednodušeně by se dalo říci, že ženy mají v některých ohledech dražší život než muži. Řečeno s mírnou nadsázkou. Nedávno jsem v časopise Ekonom viděla skvělou charakteristiku růžové daně pomocí věty "Zmenši to, natři na růžovo a napal cenu!" a přišlo mi to neuvěřitelně trefné. No nebojte, už si konečně řekneme, co to vlastně je. Akademicky řečeno jde o ekonomický fenomén, kdy je zboží pro určitou skupinu zákazníků (v tomto případě ženy) dražší, ačkoliv se neliší svou kvalitou ani výrobními náklady, jde tedy v podstatě o ekonomickou diskriminaci na základě pohlaví.

Dražší, nebo menší objem. Ale vystavíme to radši v jiném regálu.

Právě název pink tax je odvozen od toho, že většina těchto výrobků se vyrábí v růžových barvách. Obchodníci jsou samozřejmě mazaní a často takové zboží logicky nevystaví vedle sebe, ale zařadí je do odlišných sekcí, aby rozdíl v ceně nebyl na první pohled markantní. Nebo stanoví cenu stejnou, ale u dámské verze produktu zmenší objem zboží (například menší počet, méně mililitrů apod.). Problému růžové daně se věnuje například dnes již ikonická a slavná newyorská spotřebitelská studie z roku 2015. Ta zjistila, že dámské výrobky průměrně stojí o 7 % víc než analogické produkty pro muže a podle některých odhadů tak ženy mohou na tuhle růžovou potvoru doplatit až 50 tisíci Kč ročně.

U čeho se růžová daň objevuje nejčastěji? Povšimnout si jí můžete například u dětských hraček. Úplně náhodně jsem teď otevřela například stránky jedné prodejny se sportovním vybavením, kde dětská koloběžka ve stříbrno-modré barvě stojí 1 199 Kč, zatímco stříbrno-růžová, naprosto stejná stojí 1 499 Kč (jmenovat konkrétního prodejce nebudu, protože tu nechci pranýřovat jednu konkrétní firmu, když to dělají všechny, můžete si to sami ověřit). Ačkoliv náklady na výrobu koloběžky totožného výrobce v růžové a modré barvě budou patrně naprosto stejné, běžně na růžovou verzi narazíte s příplatkem. Ale samozřejmě, že holčička bude chtít pravděpodobně tu růžovou (já bych ji teda jako malá rozhodně chtěla 😊).

Takřka symbolem růžové daně se stala dámská holítka - stejné firmy často za stejný produkt, ale v růžové barvě (tedy dámské variantě), požadují více peněz, ačkoliv kvalita i výrobní náklady jsou patrně úplně stejné. Funkčnost je naprosto stejná, jen cena vyšší. Nehledě na to, že žena jich patrně spotřebuje mnohem víc, protože si obvykle holí větší plochu těla, ale to teď nechme stranou. Co se týče kosmetiky, můžeme vlastně sáhnout po téměř jakémkoli příkladu, dražší jsou šampony, parfémy, sportovní potřeby i oblečení.

Asi největším výsměchem, co jsem kdy viděla, byla zubní pasta Signal "For men" a její "Glossy" růžový protipól. Jednak nevidím důvod, proč by měla zubní pasta být ve verzi pro ženy a pro muže a už vůbec, proč by ženská verze měla být dražší (možná to tak nebude všude, nicméně v drogerii tomu tak bylo).

Je libo sestřih za 700, nebo za 1200?

A další markantní rozdíl nalezneme ve službách, kupříkladu v kadeřnictví. Ačkoliv pánský střih je mnohdy technicky náročnější na kadeřníkovy schopnosti, není výjimkou, že stojí klidně i třikrát méně než střih ženských vlasů, cena se přitom neodvíjí od délky vlasů, ale pouze od pohlaví. Na Googlu jsem si otevřela náhodně první kadeřnictví, které na mě vyskočilo - zatímco u pánských vlasů kadeřník požaduje jednotnou taxu 700 Kč (bez ohledu na to, zda je vlasy potřeba umýt, vyfoukat, "nastajlovat"), u žen jsem nalezla za stejnou službu cenu 1200, byť by šlo pouze o zastřihnutí konečků, a příplatek za foukanou 400 (ale s mokrou hlavou vás asi kadeřník jít ven jaksi nenechá, že jo?). Úplně stejně si to můžete vyzkoušet i vy.

Čím je to způsobeno? Ekonomové vychází z teorie, že u žen je průměrně menší cenová elasticita - to znamená (velmi zjednodušeně), že s rostoucí cenou neklesá jejich zájem o výrobek. Zkrátka výrobek potřebují, takže si jej koupí často i přes jeho vysokou cenu. (Určitě tenhle princip budete znát z hodin ekonomie na ZSV, jen si vzpomeňte 😉).

Víte, že pivo daníme méně než tampony?

Speciální podkategorií je takzvaná tamponová daň. Česká republika s 21% zdaněním dámských hygienických pomůcek patří k vůbec nejdražším zemím Evropy. Mnohé firmy totiž vychází z toho, že menstruační pomůcky každá žena bezpodmínečně potřebuje a mohou si tak dovolit navýšit jejich cenu několikanásobnou marží, neboť jejich koupě je pro mnoho žen nezbytná. Evropská legislativa přitom umožňuje snížit daň na nezbytné hygienické pomůcky až na takzvanou supersníženou sazbu 5 procent. V Česku ale za tampony nebo vložky platíme stejnou daň jako například za tabák nebo tvrdý alkohol, zatímco na knihy, časopisy nebo dětskou výživu platí daň snížená. Pivo ovšem v našem alkoholickém národě podléhá pouze DPH 10 %. Smutné, že?

Na to, že knihy mají nižší spotřební daň než tampony se snažila v kampani upozornit organizace The Women Company.
Na to, že knihy mají nižší spotřební daň než tampony se snažila v kampani upozornit organizace The Women Company.

Jak se pink tax vyhnout nebo aktivně pracovat na jejím odstranění? Někde je řešení poměrně jednoduché - podívejte se do pánské sekce, kolik stojí stejný výrobek pro muže a pořiďte si ho tam (pokud to jde). To se dá udělat jednoduše právě u zmíněných holítek. Pokud vám nevadí unisex oblečení a je to váš styl (a nebudete v pánských velikostech příliš "plavat"), stejnou radu můžete využít pří nákupu oblečení, slunečních brýlí nebo některých doplňků (batohy, brašny apod.). Obtížnější je to u kosmetiky s parfemací, protože popravdě řečeno, já třeba pánskou vůní vonět nechci, tu si chci užít na protějšku, ale já jsem prostě sladká květinka. 😊 Dobrá zpráva je, že luxusnější výrobci parfémů mají ceny nastaveny poměrně podobně, největší rozdíl najdete u drogistických značek typu Adidas, Playboy apod. Záleží tak na vašich prioritách. Stejně tak bych si nekoupila pánský šampon 100v1, protože prostě drogerijní vlasovou kosmetiku nepoužívám a na moje vlasy jeden produkt místo pěti prostě nestačí. Ale jestli vám ano a nějak extra to neřešíte, jděte určitě do toho!

Pokud vám nevadí písemná komunikace, dejte si tu práci a napište výrobci, jak je možné, že stejná věc v "růžové variantě" stojí víc. Pochopitelně buď neodpoví, nebo vymyslí nějakou chytrou odpověď o vyšších výrobních nákladech, přesto to ale má smysl, protože ukážete, že vám to není jedno.

Co se týše tamponové daně - je rozhodně ekologičtější i ekonomičtější variantou menstruační kalíšek (ale pochopitelně ne všem vyhovuje - mně třeba ne). Takže spoléhám spíš na lobby nejrůznějších organizací, že zatlačí na politiky, aby se tímhle tématem zabývali, zdá se mi, že se toto téma v poslední době celkem daří dostávat do veřejného prostoru (mimochodem, nefascinuje vás také, jak se k těmto tématům v internetových diskusích v drtivé většině nejvíce vyjadřují muži? Je to dost zajímavý fenomén, jak se tím někteří cítí dotčeni. 😊 No nic, to je taková poznámečka).

U služeb s tím asi neuděláte nic moc, pokud máte dostatečně prořízlou pusu, můžete se na to kadeřnice zeptat, ale pravděpodobně vám řekne, že je to standardní postup a dělají to tak všichni. Vzhledem k tomu, že ženy mají obvykle i na stejných pozicích až o 25 % nižší plat, to samozřejmě nedává žádný smysl. Ale o GPG (gender pay gapu) třeba někdy příště.

Tak to by bylo jen takové krátké zamyšlení. Dalo by se samozřejmě mluvit o větších problémech, než je růžová a tamponová daň, ale věřím tomu, že mezi vámi byl alespoň někdo, kdo o těchto pojmech třeba nikdy neslyšel, rozšířil si obzory a zamyslel se nad tím. Zároveň samozřejmě beru na vědomí, že tu pracuji s určitými stereotypy, ačkoli toho nejsem obecně fanouškem, nicméně zdálo se mi to pro přehlednost lepší. Jsem si samozřejmě vědoma toho, že muž-žena jsou sociální kategorie, které nevyhovují každému a plně respektuji všechny queer, trans, fluid a cokoli, nač si vzpomenete. Rozhodně si jako muž klidně kupte i růžovou koloběžku nebo řasenku, nemám absolutně nic proti a budu to podporovat všema deseti! 😉

Tak to je za mě pro dnešek vše, doufám, že vám téma přišlo zajímavé a určitě mi dejte vědět, jestli byste o články podobného typu v budoucnu zase stáli, i když to nejsou žádné zábavné story ze života ani kosmetické tipy. :D

Budu se na vás těšit zase příště.

Vaše Marťa